Page 46 - Kwakkelkraant_2018
P. 46
D ’s ’
stadj
De zelfspot van een marot
zuiveringsritueel dat op het einde
van het tijdelijke spotrijk plaats vond
(carnaval). Alles bij elkaar een klein
attribuut dat veel vertelt.
De Tullepetaon op de Oude Markt
spreidt zijn vleugels om de leut te
vangen. In de ene vleugel houdt hij
de stadssleutel vast en in de andere
een narrenstok. ‘Maar’ die narrenstok
vertoont geen overeenkomst met de
Tullepetaon.
De kam van de Tullepetaon is ver-
taald naar een carnavalssteek, terwijl
de marot een duidelijke narrenkap
op heeft. Dus mag je gevoeglijk aan-
nemen dat die marot gestolen is of in
bruikleen is gegeven.
De Tullepetaon heeft een kam op z’n
Marot is een ouder woord voor nar- kop, iets wat dit dier een bijzonder
renstok of narrenscepter, ook wel uiterlijk geeft. Deze ook wel ‘Poe-
‘zotskolf’ genoemd. Een onmisbaar at- lepetaten’ genoemde dieren zijn zo
tribuut van de nar om tijdens carnaval verschrikkelijk lelijk dat ze voor mij
de leut op maat te houden. Eigenlijk daardoor weer heel aantrekkelijk en
is het niet meer dan een houten stok mooi worden.
met een kop erop. Meestal vertoont Hij heeft een te kleine, kleurrijke
die kop gelijkenis met de eigenaar, de kop in verhouding tot het ronde,
nar. Het is dus eigenlijk een mini-nar. grijze lijf. Dat kopje lijkt wel op een
De middeleeuwse narren gebruikten rood-wit-blauw tuitje van een bolle
hem voor trucs en zelfspot. Zij haal- kan. Hij wordt dan ook met recht een
den er grappen mee uit, maar lieten ‘parelhoen’ worden genoemd, met de
hem ook spotteksten zeggen. Een nadruk op parel.
verschijnsel waaruit het tonpraoten of
buutreednen zouden zijn ontstaan. Dit gedachtespinsel kwam zomaar
bij me boven drijven, toen ik op de
Je zou de marot ook de staf van de Markt in Roosendaal eens tegen hem
dwaasheid kunnen noemen. Een ge- opkeek.
zegde uit de 16e eeuw luidt: ‘Elke zot
Copyright Stichting Carnaval Roosendaalheeft z’n marot!’ Oftewel, zoals wij nu Bij thuiskomst maakte ik dit schetsje
zeggen: ‘Elke gek heeft z’n gebrek!’ waar ik de parelhoen combineerde
Zo’n marot had ook vaak hetzelfde met een marot. Je hebt er verder
kapje op als de nar. Vaak getooid met niets aan, maar het is leuk om Google
twee oren die verwijzen naar een te combineren met creativiteit. En
dier, meestal naar een ezel. Al zijn dat is wat me zo aantrekt aan dit
er lezingen die beweren dat de kap geweldige feest.
afgeleid zou zijn van de beulenkap.
De beul die het vonnis voltrok bij het Karel Schrooyen
De Snertmeiden zijn naauw betrokke bij ut Tullepetaonse carnaval deùr
‘t facilitéére van de Stichting Carnaval bij het voere van ’ongerige Tullepe-
taone. Oònze vornaomste werkzaom’eede bestaon uit ‘t scheppe van snert en
tomaotesoep bij onder aandere:
G D’N OPTOCHT
G DE LEUTMART
Daornaast beune me ier en daor nog ’n bietje bij en komme de Priense ier uit
de regio wel is bij òòns snert eete.
Eelaos zijn we siens fleejaor nog mar mee z’n tweekes en das nie aaltij
aandig. Daorom zijn we op zoek naor uitbreiding van òòns tiem.
Profiel
I Ge draogt ut Tullepetaonse carnaval ‘n waarm art toe
I Ge voeld oew eige ‘nen echte Tullepetaon
I Ge kun snert kooke
(of ge kent alle ingrediënte van snert, da vinne me’n ok goed).
I Ge wit in ieder geval oe adde op mot scheppe
I En ge kunt daor ok nog ‘n bietje gezellig bij maauwe.
I Ge vin ‘t zeeker nie aarg ‘n muts te draoge (mar eigelijk zijd’er zelf al één)
Wa bieje wij
I ‘n Mòòi kostuum inclusief die muts
I Zoveul soep dat ie sommetije uit oew òòre komt
I ‘n Gigantisch netwaark onder de Tullepetaonse carnavalvierders
(want wie kent De Snertmeiden nou nie?)
I Eél veul leut en daankbaor’eid van kouwelijke en ongerige optocht-
en leutmartdeelnemers.
Interesse?
Ge kund oew sollicitaosie en ceevee stuure aon De Snertmeiden via
DeSnertmeiden@ziggo.nl of kom gewòòn ‘n praotje maoke adde òòns ziet.
stadj
De zelfspot van een marot
zuiveringsritueel dat op het einde
van het tijdelijke spotrijk plaats vond
(carnaval). Alles bij elkaar een klein
attribuut dat veel vertelt.
De Tullepetaon op de Oude Markt
spreidt zijn vleugels om de leut te
vangen. In de ene vleugel houdt hij
de stadssleutel vast en in de andere
een narrenstok. ‘Maar’ die narrenstok
vertoont geen overeenkomst met de
Tullepetaon.
De kam van de Tullepetaon is ver-
taald naar een carnavalssteek, terwijl
de marot een duidelijke narrenkap
op heeft. Dus mag je gevoeglijk aan-
nemen dat die marot gestolen is of in
bruikleen is gegeven.
De Tullepetaon heeft een kam op z’n
Marot is een ouder woord voor nar- kop, iets wat dit dier een bijzonder
renstok of narrenscepter, ook wel uiterlijk geeft. Deze ook wel ‘Poe-
‘zotskolf’ genoemd. Een onmisbaar at- lepetaten’ genoemde dieren zijn zo
tribuut van de nar om tijdens carnaval verschrikkelijk lelijk dat ze voor mij
de leut op maat te houden. Eigenlijk daardoor weer heel aantrekkelijk en
is het niet meer dan een houten stok mooi worden.
met een kop erop. Meestal vertoont Hij heeft een te kleine, kleurrijke
die kop gelijkenis met de eigenaar, de kop in verhouding tot het ronde,
nar. Het is dus eigenlijk een mini-nar. grijze lijf. Dat kopje lijkt wel op een
De middeleeuwse narren gebruikten rood-wit-blauw tuitje van een bolle
hem voor trucs en zelfspot. Zij haal- kan. Hij wordt dan ook met recht een
den er grappen mee uit, maar lieten ‘parelhoen’ worden genoemd, met de
hem ook spotteksten zeggen. Een nadruk op parel.
verschijnsel waaruit het tonpraoten of
buutreednen zouden zijn ontstaan. Dit gedachtespinsel kwam zomaar
bij me boven drijven, toen ik op de
Je zou de marot ook de staf van de Markt in Roosendaal eens tegen hem
dwaasheid kunnen noemen. Een ge- opkeek.
zegde uit de 16e eeuw luidt: ‘Elke zot
Copyright Stichting Carnaval Roosendaalheeft z’n marot!’ Oftewel, zoals wij nu Bij thuiskomst maakte ik dit schetsje
zeggen: ‘Elke gek heeft z’n gebrek!’ waar ik de parelhoen combineerde
Zo’n marot had ook vaak hetzelfde met een marot. Je hebt er verder
kapje op als de nar. Vaak getooid met niets aan, maar het is leuk om Google
twee oren die verwijzen naar een te combineren met creativiteit. En
dier, meestal naar een ezel. Al zijn dat is wat me zo aantrekt aan dit
er lezingen die beweren dat de kap geweldige feest.
afgeleid zou zijn van de beulenkap.
De beul die het vonnis voltrok bij het Karel Schrooyen
De Snertmeiden zijn naauw betrokke bij ut Tullepetaonse carnaval deùr
‘t facilitéére van de Stichting Carnaval bij het voere van ’ongerige Tullepe-
taone. Oònze vornaomste werkzaom’eede bestaon uit ‘t scheppe van snert en
tomaotesoep bij onder aandere:
G D’N OPTOCHT
G DE LEUTMART
Daornaast beune me ier en daor nog ’n bietje bij en komme de Priense ier uit
de regio wel is bij òòns snert eete.
Eelaos zijn we siens fleejaor nog mar mee z’n tweekes en das nie aaltij
aandig. Daorom zijn we op zoek naor uitbreiding van òòns tiem.
Profiel
I Ge draogt ut Tullepetaonse carnaval ‘n waarm art toe
I Ge voeld oew eige ‘nen echte Tullepetaon
I Ge kun snert kooke
(of ge kent alle ingrediënte van snert, da vinne me’n ok goed).
I Ge wit in ieder geval oe adde op mot scheppe
I En ge kunt daor ok nog ‘n bietje gezellig bij maauwe.
I Ge vin ‘t zeeker nie aarg ‘n muts te draoge (mar eigelijk zijd’er zelf al één)
Wa bieje wij
I ‘n Mòòi kostuum inclusief die muts
I Zoveul soep dat ie sommetije uit oew òòre komt
I ‘n Gigantisch netwaark onder de Tullepetaonse carnavalvierders
(want wie kent De Snertmeiden nou nie?)
I Eél veul leut en daankbaor’eid van kouwelijke en ongerige optocht-
en leutmartdeelnemers.
Interesse?
Ge kund oew sollicitaosie en ceevee stuure aon De Snertmeiden via
DeSnertmeiden@ziggo.nl of kom gewòòn ‘n praotje maoke adde òòns ziet.