Page 52 - Kwakkelkraant_2018
P. 52
D ’s ’
stadj
Copyright Stichting Carnaval Roosendaal
Dragica wil nooit meer weg uit haar stadje
Oòns stadje bestaat 750 jaar. Dan We verzinnen elk jaar een nieuwe de kas voor carnavalsactiviteiten.’ Broer Dragan en zus Milica zijn
moet je als Stichting Carnaval taak die ze moeten volbrengen, ook bekende carnavalsgezich-
Roosendaal natuurlijk wel goed zonder dat ze vooraf weten welke. Natuurlijk heeft ze alles wat ze ver- ten. ‘Maar ik ben als enige in
blienkend voor de dag komen. En dus Bijvoorbeeld welke kraam de meeste koopt, ook zelf. Het mooiste? ’De Roosendaal gebóren en zij in
zijn alle hebbedingen, van sjaal en paraplu’s heeft verkocht en die krijgt dassen, zowel de mottodas als de Ossendrecht. Maar ze waren wel
CD tot streamer en poster voorzien dan de wisselbeker.’ kinderdas. Oh, die kinderdas is zó piepjong toen ze naar hier kwa-
van een 750-logo. Dragica Vukosa- leuk, met ballonnen. En da’s heel men, hoor.’ Ze wil nooit meer weg
vljevic, hoofd van de zevenkoppige Dit jaar moet het natuurlijk helemaal bijzonder, want echte ballonnen zul uit Tullepetaonestad. ‘Dat vind
commissie Verkoop, is supertrots. knallen. ‘We hebben een nieuwe je bij de stichtingsactiviteiten niet ik ook zo leuk aan carnaval. Dan
designer, Ruben van de Ven, de oud- meer zien. Kwestie van milieuvrien- komt iedereen weer terug en is het
Ze is er het hele jaar door mee bezig. prins. Hij werkte vorig jaar al samen delijk, hè.’ Maar ook het veldteken één grote reünie.’
’De kas moet kloppen, de voorraden met Luc Goderie en neemt het, nu is een hit en vliegt de deur uit. De
aangevuld, het contact met Sep (de Luc naar Breda is verhuisd, helemaal straten worden opgesierd met ba-
winkel die de vlaggen laat maken)... over. En het is verschrikkelijk mooi nieren, óók met logo. ’En dan is er
En dan natuurlijk de Verkoopdag, een geworden.’ Dragica hoeft geen winst ook… oh nee, da’s nog geheim. Maar
paar weken voor de optocht. In die te maken met de verkoop. ‘Alles wat je kunt er niet naast kijken’, belooft
kramen staan Boeren en buitenleden. we overhouden, gaat meteen weer in ze.
De opdracht luidde om een plaats trots op ons Tullepetaone- Maar ons boegbeeld vormt niet
exclusief ontwerp te maken voor beeld. En dit werden dan ook de alleen de ’5’ omdat hij trots is op
het nieuwe veldteken 2018. En ingrediënten voor het ontwerp. zo’n lang bestaan van zijn stadje,
uiteraard was het erg belangrijk maar ook omdat hij weet dat elke
dat het 750-jarig bestaan op een De Tullepetaon staat fier, met de echte Tullepetaon de 5 belangrijke
creatieve manier tot uiting kwam. kroon boven z’n hoofd, centraal eigenschappen bezit: tolerantie,
Tja…begin er maar aan. op het veldteken en springt van loyaliteit, saamhorigheid, joviali-
zijn sokkel om zo de ’5’ te vormen teit maar vooral veel leutigheid.
Het eerste waar ik aan dacht was van 750 jaar Roosendaal. Op de Deze eigenschappen zorgen ervoor
om een ontwerp te maken waar achtergrond de St. Jan en het dat alle Tullepetaonen dit jaar van
elke Roosendaler trots op kon zijn. oude Raadhuis die op hun beurt carnaval weer een geweldig feest
Want trots dat is toch elke Tul- weer het belangrijkste decor zijn maken en ’ons stadje’ vol trots op
lepetaon. Trots op het stadje waar van het Roosendaalse carnaval. het hart dragen.
hij of zij geboren is. Trots op het Kortom, een chic, statig veldteken
oude stadswapen, de Markt en bin- waar de trotsheid van ’ons stadje’ Fred Hopstaken, ontwerper
nenstad en zeker niet in de laatste van afstraalt.
stadj
Copyright Stichting Carnaval Roosendaal
Dragica wil nooit meer weg uit haar stadje
Oòns stadje bestaat 750 jaar. Dan We verzinnen elk jaar een nieuwe de kas voor carnavalsactiviteiten.’ Broer Dragan en zus Milica zijn
moet je als Stichting Carnaval taak die ze moeten volbrengen, ook bekende carnavalsgezich-
Roosendaal natuurlijk wel goed zonder dat ze vooraf weten welke. Natuurlijk heeft ze alles wat ze ver- ten. ‘Maar ik ben als enige in
blienkend voor de dag komen. En dus Bijvoorbeeld welke kraam de meeste koopt, ook zelf. Het mooiste? ’De Roosendaal gebóren en zij in
zijn alle hebbedingen, van sjaal en paraplu’s heeft verkocht en die krijgt dassen, zowel de mottodas als de Ossendrecht. Maar ze waren wel
CD tot streamer en poster voorzien dan de wisselbeker.’ kinderdas. Oh, die kinderdas is zó piepjong toen ze naar hier kwa-
van een 750-logo. Dragica Vukosa- leuk, met ballonnen. En da’s heel men, hoor.’ Ze wil nooit meer weg
vljevic, hoofd van de zevenkoppige Dit jaar moet het natuurlijk helemaal bijzonder, want echte ballonnen zul uit Tullepetaonestad. ‘Dat vind
commissie Verkoop, is supertrots. knallen. ‘We hebben een nieuwe je bij de stichtingsactiviteiten niet ik ook zo leuk aan carnaval. Dan
designer, Ruben van de Ven, de oud- meer zien. Kwestie van milieuvrien- komt iedereen weer terug en is het
Ze is er het hele jaar door mee bezig. prins. Hij werkte vorig jaar al samen delijk, hè.’ Maar ook het veldteken één grote reünie.’
’De kas moet kloppen, de voorraden met Luc Goderie en neemt het, nu is een hit en vliegt de deur uit. De
aangevuld, het contact met Sep (de Luc naar Breda is verhuisd, helemaal straten worden opgesierd met ba-
winkel die de vlaggen laat maken)... over. En het is verschrikkelijk mooi nieren, óók met logo. ’En dan is er
En dan natuurlijk de Verkoopdag, een geworden.’ Dragica hoeft geen winst ook… oh nee, da’s nog geheim. Maar
paar weken voor de optocht. In die te maken met de verkoop. ‘Alles wat je kunt er niet naast kijken’, belooft
kramen staan Boeren en buitenleden. we overhouden, gaat meteen weer in ze.
De opdracht luidde om een plaats trots op ons Tullepetaone- Maar ons boegbeeld vormt niet
exclusief ontwerp te maken voor beeld. En dit werden dan ook de alleen de ’5’ omdat hij trots is op
het nieuwe veldteken 2018. En ingrediënten voor het ontwerp. zo’n lang bestaan van zijn stadje,
uiteraard was het erg belangrijk maar ook omdat hij weet dat elke
dat het 750-jarig bestaan op een De Tullepetaon staat fier, met de echte Tullepetaon de 5 belangrijke
creatieve manier tot uiting kwam. kroon boven z’n hoofd, centraal eigenschappen bezit: tolerantie,
Tja…begin er maar aan. op het veldteken en springt van loyaliteit, saamhorigheid, joviali-
zijn sokkel om zo de ’5’ te vormen teit maar vooral veel leutigheid.
Het eerste waar ik aan dacht was van 750 jaar Roosendaal. Op de Deze eigenschappen zorgen ervoor
om een ontwerp te maken waar achtergrond de St. Jan en het dat alle Tullepetaonen dit jaar van
elke Roosendaler trots op kon zijn. oude Raadhuis die op hun beurt carnaval weer een geweldig feest
Want trots dat is toch elke Tul- weer het belangrijkste decor zijn maken en ’ons stadje’ vol trots op
lepetaon. Trots op het stadje waar van het Roosendaalse carnaval. het hart dragen.
hij of zij geboren is. Trots op het Kortom, een chic, statig veldteken
oude stadswapen, de Markt en bin- waar de trotsheid van ’ons stadje’ Fred Hopstaken, ontwerper
nenstad en zeker niet in de laatste van afstraalt.