Page 8 - 1987
P. 8
LIED 5.V. duikt
in het verleden..

TUIilED 5.V. 1976
ZIE D'T ZITTE

De Pottebrekers

TULLIED B.V. verrichtte een stukje carnavals- Tullepetaon zeg ee zet 's 'n brilleke-nop
archeologie, waarvoor wij allereerst teruggaan
naar het jaar 1965. dan zal Ik jou 's lere oede dwelle mot
dan oefde gij nie langer

'K EM Z'ALLE ELF aon de kaant te blijve staon
dan staode gij te sprienge om de straot op te

En nou em ik z'alle elf gaon

och ze staan wa dur mekaor Tullepetaon zeg ee zet 's 'n brilleke-n-op

't is aokelijk mar waor dan zal ik jou 's lere oe't mot
stonge z'allemaol op 'n rij ja dan ziede gij 't zitte en dan oude gij nie op
dan waor ik 'r nou nie bij Tullepetaon mee oe brilleke-n-op oe kop
da 's te gek vor 't elfde jaor
Edde't ok al ore zege dasse nou gaon

overlege

Ge zij-d-oe zelf mee dees daoge eel de Meulestraot mot plat Adde oe Sanitair
dus gewoon 'n aander mens
't ele jaor staon z'op 'n rij want ze wulle rinnevere, dus ze motten
operere

daorom zieng'k'r nou mar bij zogezeed in 't belang van de stad

'K em z'alle elf was het zesde liedje waarvan adde straks dan 's gaot kijke goed wult
Nar Laurentius de tekst schreef. Óp een avond staode gij d'r van te kijke laote functioneren
bij terugkeer van een vergadering in de Luiten
hoorde hij „Dominique" uit zijn autoradio wadde gij dan daorzo ziet
schallen. Het was een nummer van de Belgische
alleman lopt op z'n tene, tusse al die nuwe
stene
en dan oorde gij dees lied

Soeur Sourire, en leek hem geschikt om te Zulle wij nou 's gaon dweile, overal durene
zeile
dienen als basis voor het nieuwe Roosendaalse eel de Meulestraot mot plat doedut saome mee
carnavalslied. Vanuit het bisdom Brussel werd
hierop na carnaval nog gereageerd. Men was er
niet zo over te spreken dat de melodie van een want we gaon zonder mankere, jao da wulle
ze bewere
religieus lied(ie) werd gebruikt om er een
carnavalslied van te maken. Hieruit bleek dat tweejentwintlg jaor dur de stad
'k zou 't onderaand vergete, toendertijd da
zij niet op de hoogte waren van de religieuze
oorsprong van het carnavalsfeest. Aanvankelijk meude wete
waar ik nog mar zo n 'n brak
en nou loop ik Ier te zlenge
achter de meziek te sprienge
in m'n allergetste pak

Tekst en muziek; Jan van Nassau
werd er zelfs met een proces gedreigd, maar de
zaak liep met een sisser af. Over de tekst van 'K

PVAHBENTHEMiZNem z'alle elf valt verder niets bijzonders te

vertellen, behalve dan dat deze sloeg op het feit
dat er dat jaar voor de elfde keer carnaval werd

© Stichting Carnaval Roosendaalgeorganiseerd.
i. LANDELIJK ERKEND GAS- EN WATERLEIDINGBEDRIJF

We gaan van 1965 elf jaar vooruit en treffen 1976 was wat de muziek betrof een opmerkelijk jaar.
daar 2 verschillende Roosendaalse Naast het „officiële" lied van de Stichting Carnaval
carnavalsliedjes aan. verscheen er ook een plaatje van de „Pottebrekers",
geschreven door Jan van Nassau. Deze onderwijzer
1976 nam in 1970 voor het eerst deel aan de Bij dee'z makkelukke
ZIE D'T ZITTE liedjeswedstrijd, met het winnende liedje „Tu-tu- bank worde ge as
tullepetaone". In 1975 was hij ook succesvol met
Daorgaon we wir op en neer, op en neer „Wit van waante". Geheel onbekend met het unne prins ontvange.
kom blijf niet staon en nu wir 'up 'een en weer schrijven van (Roosendaalse) carnavalsliedjes was hij
'een en weer, voruit komaon dus niet. Daarom vond hij het ook zo jammer, dat de Jan van Eyckplein 6, Roosendaal, tel. (01650) 45773
stichting in 1976 besloot een commerciële koers te St. Josephsstraat 13, Roosendaal, (01650) 49033 "
kom uit oe nacbtbok Tullepetaon, doe toch mee gaan varen en een liedje uit te brengen, dat niet Lindenburg 4, Roosendaal, tel. (01650) 45812
zij nie verlege want iedereen doe mee gekozen was door middel van een liedjeswedstrijd, Markt 24, Roosendaal, tel. (01650) 43650
daorgaon we wir op en neer, op en neer niet gezongen was in Roosendaals dialect en dus
'een en weer, voruit komaon mikte op een meer dan plaatselijk succes. Met een
en nou nog eve zitte-n-aon de toog gezelschap, dat bestond uit mensen die op Eurohonk
dan zie d't zitte actief waren, maakte hij „Tullepetaon zeg-ee zet 's 'n
brilleke-n-op". Het liedje kreeg al gauw het predikaat
Kek nou 's ier, kek's daor oh ob ob „alternatief', omdat men het zag als een soort protest
wa d'n techniek tegen het muzikaal beleid van de Stichting. Deze
kek nou 's goed naor die-n-oed oh ob oh indruk werd mede gewekt omdat de „Pottebrekers"
da's artestiek samenwerkten met de hele „crew" die de produktie
kek 's naor da temperement van het Roosendaalse liedje in de voorafgaande jaren
vinde da nou echt gin talent had verzorgd. Dat zat natuurlijk bij een aantal
mensen van de Stichting niet helemaal lekker. Toch
Oor die trompet, rettettet ob ob ob werd het probleem op een leuke manier opgelost: op
een zaterdagmiddag voor de carnaval moest Jan van
wa d'n techniek Nassau het plaatje van de Stichting verkopen en
Geert van Nassau, toen de Adjudant van de Prins,
oorde die trom, rombombom da's artestiek het plaatje van de „Pottebrekers". De „Pottebrekers"
waren de eersten met een „alternatief'
kek daor zit 'n spruit aon die-n-oed carnavalsplaatje, wat in de jaren daarna nog meerdere
malen is voorgekomen.
nou nou nou die wit oe't mot '

Tekst en muziek: Piet Demmers

HALFVASTEN- VIERING 1987

Beste optochtdeelnemer, cafés rond de Oude Markt doorlopende verenigde spaarbank
vertoning;
Als vervolg op de geslaagde wagens-kijk- - muziek: het gebeuren zal worden opge-
dag in 1986, zullen we ook in 1987 Half-
vasten vieren, maar dan nog grootser, luisterd door verschillende kapellen,
mooier en gezelliger. welke hun geluid vanuit een kiosk over
De plannen: de markt kunnen laten klinken.
- wagens kijken: niet alleen de grote en Wij hopen dat jullie allemaal van de partij
zullen zijn op 29 m a a r t a.s. op de Oude
kleine wagens, maar ook de brouwsels Markt in Roosendaal om er weer een
van groepen en enkelingen kunnen ges- mooie happening van te maken.
tald worden;
- vertoning videoband optocht: in alle 3 Tot ziens en DOEGET SAOME

t
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13