Page 19 - 1974
P. 19
19
Prijzenpot verhoogd
tot ƒ 15.000
Omdat dit jaar de suiker, de margarine, de benzine en de jenever duurder
zijn geworden, om maar enkele dingen te noemen. Is ook de prijzenpot voor
de carnavalsoptocht voor dit jaar fiks aangedikt. Was er vorig jaar ongeveer
ƒ 11.000,- besciilkbaar, ditmaal valt er onder de deelnemers een bedrag te
verdelen van om en de nabij ƒ 15.000,-. Om dit jaar voor een prijs In aanmer-
king te komen, moet men wel een minimum aantal punten halen en ook
is er een nieuwe regeling getroffen voor z.g. huurwagens.
Degenen die aan de optocht meedoen, krijgen echter allen wel een z.g.
startgeld, dat voor een gedeelte bestaat uit loten en voor een ander gedeelte
uit veldtekens. Deze zaken kunnen worden verkocht en de opbrengst komt
ten goede aan de betreffende wijk, vereniging etc. Om de kwaliteit van de
optocht, waarvoor weer meer belangstelling bestaat dan vorig jaar, omhoog
te brengen, is besloten een minimumniveau in te bouwen en de prijzen te
koppelen aan een percentage van het maximaal te behalen aantal punten.
Voor de eerste prijs is daarom als norm gesteld dat men minstens 75 procent
van dit maximum moet behalen, voor de tweede prijs 70 procent, voor de
derde prijs 65 procent, voor de vierde prijs 60 procent etc. Haalt men minder
dan 40 procent, dan wordt geen prijs uitgekeerd. Komt men wel boven die
40 procent, dan is men in elk geval verzekerd van een prijs.
Het schema voor de grote wagens luidt: Eerste pnjs / 1.750,-, tweede prijs
ƒ 1.250,-, derde prijs f 1.000,-, vierde prijs ƒ 750,-, vijfde prijs ƒ 500,-, zesde
prijs ƒ 300,- zevende prijs / 250,-, achtste prijs / 200,-, negende prijs / 150,-
en tiende prijs / 100,-. Voor kleine wagens en grote groepen zijn deze bedra-
gen ƒ 350,-, ƒ 300,-, ƒ 200,-, ƒ 150,-, / 100,-, ƒ 75,-, f 50,-, ƒ 50,-, ƒ 25,-, en
ƒ 25,-.
Kleine groepen ƒ 125,- afdalend naar f 10,- en enkelingen en paren ƒ 100,-
afdalend tot ƒ 10,-. Verder is er een ontwerpersprijs te verdienen.
Omdat gehuurde wagens in het verleden steeds een moeilijk punl zijn ge-
bleken, is ten slotte besloten dat voor deze categorie maar 75 procent van
het normale prijzenbedrag wordt uitgekeerd, dit om de zelfwerkzaamheid en
de creativiteit te stimuleren.
Voor de jurering kan de Stichting Carnaval weer een beroep doen op een
aantal even deskundige als objectieve vrijwilligers.
11 jaar KAAIPUITEN veul en leutig
spullegoed kunde
Een indrukwekkend plakboek vormt de prijzen behoren tot de normale elke donderdag een rikavond in café op oew gemak uitzoeke
een van de bewijzen dat de carnavals- zaak. Een hecht team van bouwers, Concordia, waar Jan van Zundert dan bij
en ontspanningsvereniging De Kaai- een ploeg van 10 tot 13 man, waarvan wel niet meer de functie van kastelein DHAEZE
puiten een grote en gewaardeerde André van Zundert steeds deel heeft vervult, maar waar zijn invloed op het
plaats inneemt in de Roosendaalse ge- uitgemaakt, belast zich elk jaar met het leven van de vereniging onmiskenbaar RoosendaalMART 36 - KAAI 39 - ROOSENDAOL
meenschap. Het mag dan wel niet de maken van de wagen en als bouw- is.
oudste vereniging als zodanig zijn in plaats kan men steeds beschikken over Gevraagd naar het waarom van het
Roosendaal, het is v^el een vereniging een loods van de heer Schoenen, waar succes van de vereniging, hoeft hij
die vanaf het begingen nu dus voor de de wagen uiteindelijk in elkaar wordt over het antwoord niet na te denken:
elfde maal) met een grote wagen heeft gezet. Over het bouwwerk dat dit jaar ,,We vormen, hoe heterogeen we ook
deelgenomen aan de carnavalsoptocht in de optocht zal meerijden, wil Jan zijn, een hechte familie en dan gaat het
en dat niet zonder succes. van Zundert, van wie het idee afkom- altijd goed".
stig is, alleen maar kwijt, dat het be-
trekking heeft op het 11-jarige jubi- Hij heeft overigens ook nog enkele
leum van de vereniging. wensen: ,,Het start- en prijzengeld
voor de optocht is te laag. Wil je met
De Kaaipuiten doen overigens niet een beetje wagen op straat komen,
alleen in carnavalstijd van zich horen. dan moet er geld bij en dat is niet vol
De vereniging werd op 7 maart 1963
opgericht in café Concordia op de Mo-
lenberg, waar men nog steeds domici-
lie heeft en welke gelegenheid in
© Stichting Carnavalcarnavalstijd beter bekend is als de
Puitentempel. De oprichters waren Wie herinnert zich niet dat men als te houden. Het is dan ook niet te ver-
kastelein Jan van Zundert, zijn broer Roosendaalse Televisie Stichting aan- wonderen dat we met onze wagen ook
André, zijn zoon Willy, Kees Sep, René trad bij de officiële opening van de meerijden in andere plaatsen (We zijn
Vissers en Ad Vissers. Het eerste be- tunnel, een gebeurtenis waarvoor de in Made bv. en ook in België vaste
stuur t>estond uit de heren W. van Over- NTS toen geen belangstelling had? klanten) want de kosten moeten er
veld, A. van Zundert, P. Bierkens, C. Wie herinnert zich niet dat café Con- toch op een of andere manier uitko-
Sep, J. van Zundert, F. van Santen, H. cordia na de verbouwing door de poli- men. Ook zou ik graag zien dat het
de Ble, J. Rovers, W. van Zundert en tie werd ontruimd omdat moest wor- mogelijk wordt gemaakt dat wagens
C. Dorreman. Van hen maken Jan en den gecontroleerd of de voorschriften die het ene jaar in Roosendaal rijden,
André van Zundert nog steeds deel uit van de K.P. (Kaaipuiten) waren nage- het andere jaar in Oost-Brabant wor-
van het bestuur (oftewel de werkende volgd? Wie herinnert zich niet dat Boer den ingezet en omgekeerd. Dat bevor-
Puiten) en van het totale ledenstand is Leen Landa werd ontvoerd en als een dert niet alleen de uitwisseling, maar je
ongeveer de helft reeds vanaf het be- pakje boter werd terugbezorgd op een behoeft dan ook maar een keer in de
gin lid van de vereniging. enorme dieplader van de firma Hee- twee jaar te bouwen, wat de kosten
ren? drukt".
De Kaaipuiten deden in 1964 voor
het eerst met een grote wagen mee Daarnaast is de vereniging actief Het bestuur van de jubilerende vere-
aan de optocht en sleepten toen ook voor de jeugd en dat komt vooral tot niging bestaat uit de heren J. van Zun-
gelijk de eerste prijs in de wacht. Ook uiting in de St. Nicolaastijd en op het dert, A. van Zundert, L. Broos, W. Jon-
in 1967 werd de eerste prijs behaald en kinderbal, bij welke gelegenheden genelen, A. Bolsius, B. Nelemans, J.
in de andere jaren eindigde de vereni- steeds zeer fraaie feesten worden ge- van Riel, J. Jongenelen, P. de Jong, M.
ging steeds bovenaan. Tweede en der- bouwd. Voor de ouderen is er boven van Beek en J. Maliepaard.
D'ONOSELAERS okinaar
„We leggen de man elke maand vijf Nol Oosterbos en Ger de Graaf - persoonstandem. In 1967 kwam de AGGE NOUW ZO IETS MEEMAOKT 1ST BETER DA
gulden uit voor de bouwkosten van de bouwde hl) precies elf jaar geleden eerste grote wagen. Toen behaalde D'OEW UISKE GOED VERZEKERD IS!
wagen. We betalen de wagen geheel de eerste carnavalswagen van de men de laatste plaats van alle wa- Da gaot eei makkelijk blJ
uit eigen zak. Van niemand krijgen we toen pas opgerichte Onoselaers. gens. „We hadden 'n hardstlkke
Iets extra's, maar zo lang het gaat goeie wagen. Er zaten er veel bij die ASSURANTIEKANTOOR
blijven we doorgaan". Déze woorden „we wilden niet via 'n wijkverenl- slechter waren dan die van ons, maar
worden gesproken door de voorzitter glng of zoiets meedoen, maar zelf wat omdat wij geen vereniging of wijk wa- A. C. de ROOY & Zn.
van de carnavalsvereniging D'Onose- bouwen. Jammer genoeg gebeurt dit ren telden we niet mee en werden we
laers. Toon van der Heijden. Met drie nog steeds te weinig en zijn wij In fei- laatste bl] de kleine wagens. Het Jaar Laan v. Vlaanderen 15 - Roosendaal
van zijn vrienden - Toon Bookelaar, te het enige zelfstandige groepje dat
zelf 'n wagen bouwt". daarop ging het beter en werden we
eerste bij de kleine wagens. We wa-
D'Onoselaers hebben op dit mo- ren inmiddels voor de Stichting Car-
ment zo'n vijftiental leden en zijn al naval officieel geworden".
elf jaar een hecht groepje. De voorzit-
ter van D'Onoselaers: „We zijn nooit Met hun wagens vielen D'Onose-
zo'n grote vereniging geweest, alhoe- laers de daaropvolgende jaren prak-
wel we twee jaar geleden zo'n 125 le- tisch altijd in de prijzen. Men heeft 'n
den hadden. Toen ook hebben we 'n eigen wagenonderstel en daarop
bal georganiseerd In het Gildenhuis wordt elk Jaar 'n nieuwe carnavals-
wat ernorm druk bezocht werd. Vorig creatie gebouwd. Deze creaties zijn
jaar hebben we dat weer gedaan, afkomstig van Toon van der Heijden.
maar toen Is het zo'n flop geworden,
dat we daar voorlopig niet meer aan Vanaf ongeveer oktober wordt er In
beginnen. We moesten zwaar geld een loods In de Charitasstraat elke
bijleggen. Het jaar daarvoor hadden maandag- en donderdagavond ge-
we de pech met onze wagen. Deze werk aan de wagen. „We gebruiken
brandde een paar weken voor de op- geen polyester of dergelijke stoffen.
tocht helemaal af. In een paar weken
moesten we de wagen weer opbou- BIJ ons Is het kranten, gaas, plaksel
wen. Zo goed en kwaad als het ging, en verf waarvan wij onze figuren ma-
lukte het nog ook. Alleen werden we ken. Dit Jaar staat de wagen natuurlijk
wel laatste". In het teken van ons elfjarige optre-
den in de carnavalsoptocht Het wordt
D'Onoselaers zijn trouwens elf Jaar 'n fraai werkstuk, waarmee we hope-
geleden niet met een wagen begon- lijk veel succes hebben", aldus de
nen. Het eerste apparaat waar zij mee enthousiaste voorzitter van D'Onose-
in de optocht kwamen was een vler- laers.
Prijzenpot verhoogd
tot ƒ 15.000
Omdat dit jaar de suiker, de margarine, de benzine en de jenever duurder
zijn geworden, om maar enkele dingen te noemen. Is ook de prijzenpot voor
de carnavalsoptocht voor dit jaar fiks aangedikt. Was er vorig jaar ongeveer
ƒ 11.000,- besciilkbaar, ditmaal valt er onder de deelnemers een bedrag te
verdelen van om en de nabij ƒ 15.000,-. Om dit jaar voor een prijs In aanmer-
king te komen, moet men wel een minimum aantal punten halen en ook
is er een nieuwe regeling getroffen voor z.g. huurwagens.
Degenen die aan de optocht meedoen, krijgen echter allen wel een z.g.
startgeld, dat voor een gedeelte bestaat uit loten en voor een ander gedeelte
uit veldtekens. Deze zaken kunnen worden verkocht en de opbrengst komt
ten goede aan de betreffende wijk, vereniging etc. Om de kwaliteit van de
optocht, waarvoor weer meer belangstelling bestaat dan vorig jaar, omhoog
te brengen, is besloten een minimumniveau in te bouwen en de prijzen te
koppelen aan een percentage van het maximaal te behalen aantal punten.
Voor de eerste prijs is daarom als norm gesteld dat men minstens 75 procent
van dit maximum moet behalen, voor de tweede prijs 70 procent, voor de
derde prijs 65 procent, voor de vierde prijs 60 procent etc. Haalt men minder
dan 40 procent, dan wordt geen prijs uitgekeerd. Komt men wel boven die
40 procent, dan is men in elk geval verzekerd van een prijs.
Het schema voor de grote wagens luidt: Eerste pnjs / 1.750,-, tweede prijs
ƒ 1.250,-, derde prijs f 1.000,-, vierde prijs ƒ 750,-, vijfde prijs ƒ 500,-, zesde
prijs ƒ 300,- zevende prijs / 250,-, achtste prijs / 200,-, negende prijs / 150,-
en tiende prijs / 100,-. Voor kleine wagens en grote groepen zijn deze bedra-
gen ƒ 350,-, ƒ 300,-, ƒ 200,-, ƒ 150,-, / 100,-, ƒ 75,-, f 50,-, ƒ 50,-, ƒ 25,-, en
ƒ 25,-.
Kleine groepen ƒ 125,- afdalend naar f 10,- en enkelingen en paren ƒ 100,-
afdalend tot ƒ 10,-. Verder is er een ontwerpersprijs te verdienen.
Omdat gehuurde wagens in het verleden steeds een moeilijk punl zijn ge-
bleken, is ten slotte besloten dat voor deze categorie maar 75 procent van
het normale prijzenbedrag wordt uitgekeerd, dit om de zelfwerkzaamheid en
de creativiteit te stimuleren.
Voor de jurering kan de Stichting Carnaval weer een beroep doen op een
aantal even deskundige als objectieve vrijwilligers.
11 jaar KAAIPUITEN veul en leutig
spullegoed kunde
Een indrukwekkend plakboek vormt de prijzen behoren tot de normale elke donderdag een rikavond in café op oew gemak uitzoeke
een van de bewijzen dat de carnavals- zaak. Een hecht team van bouwers, Concordia, waar Jan van Zundert dan bij
en ontspanningsvereniging De Kaai- een ploeg van 10 tot 13 man, waarvan wel niet meer de functie van kastelein DHAEZE
puiten een grote en gewaardeerde André van Zundert steeds deel heeft vervult, maar waar zijn invloed op het
plaats inneemt in de Roosendaalse ge- uitgemaakt, belast zich elk jaar met het leven van de vereniging onmiskenbaar RoosendaalMART 36 - KAAI 39 - ROOSENDAOL
meenschap. Het mag dan wel niet de maken van de wagen en als bouw- is.
oudste vereniging als zodanig zijn in plaats kan men steeds beschikken over Gevraagd naar het waarom van het
Roosendaal, het is v^el een vereniging een loods van de heer Schoenen, waar succes van de vereniging, hoeft hij
die vanaf het begingen nu dus voor de de wagen uiteindelijk in elkaar wordt over het antwoord niet na te denken:
elfde maal) met een grote wagen heeft gezet. Over het bouwwerk dat dit jaar ,,We vormen, hoe heterogeen we ook
deelgenomen aan de carnavalsoptocht in de optocht zal meerijden, wil Jan zijn, een hechte familie en dan gaat het
en dat niet zonder succes. van Zundert, van wie het idee afkom- altijd goed".
stig is, alleen maar kwijt, dat het be-
trekking heeft op het 11-jarige jubi- Hij heeft overigens ook nog enkele
leum van de vereniging. wensen: ,,Het start- en prijzengeld
voor de optocht is te laag. Wil je met
De Kaaipuiten doen overigens niet een beetje wagen op straat komen,
alleen in carnavalstijd van zich horen. dan moet er geld bij en dat is niet vol
De vereniging werd op 7 maart 1963
opgericht in café Concordia op de Mo-
lenberg, waar men nog steeds domici-
lie heeft en welke gelegenheid in
© Stichting Carnavalcarnavalstijd beter bekend is als de
Puitentempel. De oprichters waren Wie herinnert zich niet dat men als te houden. Het is dan ook niet te ver-
kastelein Jan van Zundert, zijn broer Roosendaalse Televisie Stichting aan- wonderen dat we met onze wagen ook
André, zijn zoon Willy, Kees Sep, René trad bij de officiële opening van de meerijden in andere plaatsen (We zijn
Vissers en Ad Vissers. Het eerste be- tunnel, een gebeurtenis waarvoor de in Made bv. en ook in België vaste
stuur t>estond uit de heren W. van Over- NTS toen geen belangstelling had? klanten) want de kosten moeten er
veld, A. van Zundert, P. Bierkens, C. Wie herinnert zich niet dat café Con- toch op een of andere manier uitko-
Sep, J. van Zundert, F. van Santen, H. cordia na de verbouwing door de poli- men. Ook zou ik graag zien dat het
de Ble, J. Rovers, W. van Zundert en tie werd ontruimd omdat moest wor- mogelijk wordt gemaakt dat wagens
C. Dorreman. Van hen maken Jan en den gecontroleerd of de voorschriften die het ene jaar in Roosendaal rijden,
André van Zundert nog steeds deel uit van de K.P. (Kaaipuiten) waren nage- het andere jaar in Oost-Brabant wor-
van het bestuur (oftewel de werkende volgd? Wie herinnert zich niet dat Boer den ingezet en omgekeerd. Dat bevor-
Puiten) en van het totale ledenstand is Leen Landa werd ontvoerd en als een dert niet alleen de uitwisseling, maar je
ongeveer de helft reeds vanaf het be- pakje boter werd terugbezorgd op een behoeft dan ook maar een keer in de
gin lid van de vereniging. enorme dieplader van de firma Hee- twee jaar te bouwen, wat de kosten
ren? drukt".
De Kaaipuiten deden in 1964 voor
het eerst met een grote wagen mee Daarnaast is de vereniging actief Het bestuur van de jubilerende vere-
aan de optocht en sleepten toen ook voor de jeugd en dat komt vooral tot niging bestaat uit de heren J. van Zun-
gelijk de eerste prijs in de wacht. Ook uiting in de St. Nicolaastijd en op het dert, A. van Zundert, L. Broos, W. Jon-
in 1967 werd de eerste prijs behaald en kinderbal, bij welke gelegenheden genelen, A. Bolsius, B. Nelemans, J.
in de andere jaren eindigde de vereni- steeds zeer fraaie feesten worden ge- van Riel, J. Jongenelen, P. de Jong, M.
ging steeds bovenaan. Tweede en der- bouwd. Voor de ouderen is er boven van Beek en J. Maliepaard.
D'ONOSELAERS okinaar
„We leggen de man elke maand vijf Nol Oosterbos en Ger de Graaf - persoonstandem. In 1967 kwam de AGGE NOUW ZO IETS MEEMAOKT 1ST BETER DA
gulden uit voor de bouwkosten van de bouwde hl) precies elf jaar geleden eerste grote wagen. Toen behaalde D'OEW UISKE GOED VERZEKERD IS!
wagen. We betalen de wagen geheel de eerste carnavalswagen van de men de laatste plaats van alle wa- Da gaot eei makkelijk blJ
uit eigen zak. Van niemand krijgen we toen pas opgerichte Onoselaers. gens. „We hadden 'n hardstlkke
Iets extra's, maar zo lang het gaat goeie wagen. Er zaten er veel bij die ASSURANTIEKANTOOR
blijven we doorgaan". Déze woorden „we wilden niet via 'n wijkverenl- slechter waren dan die van ons, maar
worden gesproken door de voorzitter glng of zoiets meedoen, maar zelf wat omdat wij geen vereniging of wijk wa- A. C. de ROOY & Zn.
van de carnavalsvereniging D'Onose- bouwen. Jammer genoeg gebeurt dit ren telden we niet mee en werden we
laers. Toon van der Heijden. Met drie nog steeds te weinig en zijn wij In fei- laatste bl] de kleine wagens. Het Jaar Laan v. Vlaanderen 15 - Roosendaal
van zijn vrienden - Toon Bookelaar, te het enige zelfstandige groepje dat
zelf 'n wagen bouwt". daarop ging het beter en werden we
eerste bij de kleine wagens. We wa-
D'Onoselaers hebben op dit mo- ren inmiddels voor de Stichting Car-
ment zo'n vijftiental leden en zijn al naval officieel geworden".
elf jaar een hecht groepje. De voorzit-
ter van D'Onoselaers: „We zijn nooit Met hun wagens vielen D'Onose-
zo'n grote vereniging geweest, alhoe- laers de daaropvolgende jaren prak-
wel we twee jaar geleden zo'n 125 le- tisch altijd in de prijzen. Men heeft 'n
den hadden. Toen ook hebben we 'n eigen wagenonderstel en daarop
bal georganiseerd In het Gildenhuis wordt elk Jaar 'n nieuwe carnavals-
wat ernorm druk bezocht werd. Vorig creatie gebouwd. Deze creaties zijn
jaar hebben we dat weer gedaan, afkomstig van Toon van der Heijden.
maar toen Is het zo'n flop geworden,
dat we daar voorlopig niet meer aan Vanaf ongeveer oktober wordt er In
beginnen. We moesten zwaar geld een loods In de Charitasstraat elke
bijleggen. Het jaar daarvoor hadden maandag- en donderdagavond ge-
we de pech met onze wagen. Deze werk aan de wagen. „We gebruiken
brandde een paar weken voor de op- geen polyester of dergelijke stoffen.
tocht helemaal af. In een paar weken
moesten we de wagen weer opbou- BIJ ons Is het kranten, gaas, plaksel
wen. Zo goed en kwaad als het ging, en verf waarvan wij onze figuren ma-
lukte het nog ook. Alleen werden we ken. Dit Jaar staat de wagen natuurlijk
wel laatste". In het teken van ons elfjarige optre-
den in de carnavalsoptocht Het wordt
D'Onoselaers zijn trouwens elf Jaar 'n fraai werkstuk, waarmee we hope-
geleden niet met een wagen begon- lijk veel succes hebben", aldus de
nen. Het eerste apparaat waar zij mee enthousiaste voorzitter van D'Onose-
in de optocht kwamen was een vler- laers.